تبلیغات
آموزش بهداشت - عدس چیست؟

عدس چیست؟

 

نوشته شده توسط:مهدیه ممیزی

عدس چیست؟
عدس پسرعموی لوبیا وهردو از خانواده حبوبات هستند . حبوبات، دانه هایی هستند كه درون یك پوسته محافظ رشد می كنند. عدس شبیه به یك ذره بین یا عدسی است.
پوسته بیرونی دانه، خال خال و رنگارنگ است و طیف رنگ آن، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه های مایل به خاكستری و سبز می باشد. لایه درونی آن( لپه)، قرمز یا زرد می باشد.

طرز پخت عدس:
تهیه و پخت آن ساده وآسان است و به راحتی از پوسته بیرونی خود جدا می شود. برای پخت، بایدعدس را بعد از جدا كردن از پوسته خارجی بشوئید و به مدت 20-15 دقیقه بجوشانید . عدس احتیاج به خیس كردن ندارد؛ همچنین موقع پخت، نمك اضافه نكنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود.
نگهداری عدس نیز راحت است ؛  می توان در یك محل خشك و خنك برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یك مدت طولانی، رنگش به مقدار جزئی از بین می رود ولی مزه آن تغییر چندانی نمی كند.
خواص عدس:
عدس دارای مواد مغذی، فیبر، كربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیك است. همچنین كم چربی، كم كالری، بدون كلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.
ما به ترتیب زیر مواد مغذی موجود درعدس را برایتان بیان می كنیم :

ماده

فایده

1

اسید فولیك

یكی از مهمترین مواد مغذی موجود درعدس است. اداره بهداشت و سلامتی آمریكا توصیه می كند تمام خانم هایی كه نزدیك به زایمانشان است، باید روزانه 400 میلی گرم اسید فولیك دریافت كنند ولی بیشتر افراد این كار را انجام نمی دهند.یك لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیك را در روز را تأمین می كند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیك را برای بدن فراهم می كند.

2

آهن

منبع خوبی از آهن است. خصوصاً برای خانم ها كه نیاز آهن بدنشان بیشتر است. مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامینC، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود. منابع ویتامینC شامل : گوجه فرنگی ، فلفل سبز، كلم بروكلی ، مركبات یا آبمیوه ها است .

3

پروتئین

از لحاظ پروتئینی غنی است ، فقط اسید آمینه متیونین درآن كم است . مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراكی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یك پروتئین كامل وغنی را تشكیل می دهد.

4

فیبرهای محلول

عدس دارای فیبرهای محلول است كه این فیبرها مانند یك جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می كنند. این نوع فیبر گلوكز( قند) و كلسترول سرم را كاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی كم می كند. مواد غذایی حاوی فیبر ؛  محلول شامل سبزیجات، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا می باشد.



feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 02:18 ب.ظ
Great post. I used to be checking constantly this weblog and I am impressed!
Very helpful info specifically the final phase :) I care for
such information much. I used to be looking for this certain information for
a long time. Thank you and good luck.
foot pain
شنبه 18 شهریور 1396 03:37 ق.ظ
Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you
wrote the book in it or something. I think
that you could do with some pics to drive the message home a little bit,
but instead of that, this is magnificent blog.
A great read. I'll definitely be back.
Foot Complaints
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:28 ب.ظ
I was suggested this website via my cousin. I'm now not positive whether or not this
submit is written via him as no one else understand such particular approximately my problem.
You're wonderful! Thank you!
deepfatherland119.jigsy.com
چهارشنبه 14 تیر 1396 10:39 ق.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It
positively helpful and it has helped me out loads. I am hoping to
give a contribution & aid different users like its helped me.
Great job.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 04:12 ب.ظ
It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I've read this post and if I could I want to suggest you
few interesting things or suggestions. Perhaps you can write
next articles referring to this article. I wish to read more things about it!
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 02:00 ق.ظ
I'm not sure exactly why but this web site is
loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue
or is it a problem on my end? I'll check back later on and see if the problem still exists.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر